Întrebuințarea balastului stabilizat

Tehnologia stabilizării oferă avantaje semnificative pe o arie vastă de aplicaţii.

Tehnologia stabilizării prezintă o serie de avantaje pentru drumurile rutiere,  începând cu cele nepavate şi terminand cu cele ce vor avea înbracaminte de orice natură. Abordarea din punct de vedere al stabilizării se face înbunătăţind solul existent, solul cu piatră sau criblură, asfaltul degradat şi scarificat cu adaos de material cu plasticitate şi granulaţie corespunzatoare.

Drumurile nepavate

Stabilizatorii de sol fac posibilă utilizarea zestrei drumului pentru construcţia de drumuri nepavate cum sunt cele din mediul rural, agricultură, minerit, forestier sau comunal. Drumurile de pământ cât şi cele cu piatră sau asfalt degradat pot fi uşor înbunătăţite cu material de granulaţie şi plasticitate necesară unei stabilizări eficiente. Utilizarea stabilizării este şi mai eficientă când se urmăreşte recondiţionarea drumurilor existente astfel:

  • conţinutul mărit de pietriş din vechea structură va mări portanţa;
  • particolele cu plasticitate marită ajută la retenţia criblurii;
  • suplimentarea cu material (sol) de granulaţie şi plasticitate deficitară va creşte rezistenţa şi impermeabilitatea;
  • includerea în masa ce urmează a fi stabilizată a stratului asfaltic reciclat (scarificat) va crea o fundaţie de înaltă rezistenţă.

Drumurile pavate

Durata de viaţă a drumurilor ce au îmbrăcăminte asfaltică poate fi considerabil extinsă dacă stratul de baza sau/şi cel de sub-baza este stabilizat în compoziţia existentă sau cu adaos de material pentru înbunătăţirea plasticităţii şi granulaţiei.

Îmbracămintea drumurilor pe strat de baza stabilizat

În mod uzual se pot folosi pe drumul stabilizat protecţii sau se pot aşterne ulterior mixturi asfaltice.

  • Tehnologia conferă drumului o rezistenţă sporită la îngheţ/dezgheţ şi o reducere a permeabilităţii.